Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, class '' not found in /home/forge/blog.musikundervisning.dk/wp-includes/class-wp-hook.php on line 292
Forskere: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling - Nyheder og artikler fra musikkens verden

Forskere: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling

På Undervisningsministeriets hjemmeside skriver de at formålet med musikundervisning i skolen er at “medvirke til elevernes følelsesmæssige og intellektuelle udvikling, udvikling af koncentration og motorik samt øger deres forståelse af sig selv som en del af et fællesskab.’ (Undervisningsministeriets håndbogsserie nr. 9 – 2009)

Så kan det næppe siges mere tydeligt. Musikundervisning handler om meget mere end noder og akkorder, rytme og intonation. Det handler om alt dét, musikundervisningen giver dit barn på et socialt og psykologisk plan, som kan bruges i alle aspekter af livet.

Forskning: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling
Musikundervisning handler også om kultur og dannelse generelt. Arkivfoto.

Musikundervisning fremmer børns generelle udvikling

I en kronik i Berlingske fortæller professor i musikpædagogik Inge Marstal om de gevinster, der er ved musikundervisning. Hun nævner bl.a., at det at spille musik fremmer børns generelle udvikling og evne til at lære.

Læs også: Mattias Hundebøll om musikundervisning: »Det ændrede mit liv«

Musikundervisning synes at have en afsmittende effekt på al anden undervisning, barnet modtager. Det kan simpelthen øge barnets koncentration og gøre dem mere opmærksomme helt generelt. Samtidigt bliver de bedre til at lytte til sig selv og andre og lærer at indgå i et fællesskab. Den kolossale positive indflydelse musikundervisning har på dit barn, gør det lettere for ham/hende at håndtere problemer. At fordybe sig, kommunikere og finde glæde ved de ting, barnet beskæftiger sig med. 

Undersøgelserne taler for sig selv

En omfattende canadisk undersøgelse har vist, at musikundervisning styrker børns intelligensniveau. Samtidigt bliver deres sociale adfærd forbedret, fordi de lærer at lytte og samarbejde med andre. Derved føler de større ansvarlighed over for hinanden. Musikundervisningen giver altså børn mere selvtillid og større lyst til at lære og yde deres bedste.

De her positive resultater går igen i mange undersøgelser og hos alle børn uanset baggrund. Både svage og stærke elever med helt forskellige opvækst og forudsætninger får mere selvtillid og livsglæde ved at spille musik. Men særligt de børn, som måske kæmper lidt med det boglige og har koncentrationsbesvær, har ekstra godt af at få styrket en anden side af deres intelligens. For ved at spille musik vil de opdage, at de faktisk har en masse talenter. På den måde kan musikundervisningen give dem et tiltrængt boost af selvtillid og gå-på-mod, som almindelig skoleundervisning måske har svært ved at give de her børn.

Læs også: Musikundervisere skal udfordre normerne – også i forhold til kønsstereotyper

Musik styrker de kommunikative evner 

Forskere bag undersøgelser af musikundervisningens kvaliteter siger også, at det kun er godt at spille allerede fra indskolingsalderen. For mens en baby ligger i maven, lytter den til musik og lyde fra verden omkring den og ikke mindst morens rytmiske hjerteslag. Derfor bliver den musikalske intelligens udviklet meget tidligt. Børn har fra start af en naturlig forståelse for melodier og rytmer.

Det er heller ikke tilfældigt, at små børn elsker at danse, sige rim og remser, klappe og synge. Det er genkendeligt for dem, gør dem begejstrede og er samtidig med til at udvikle deres fonologiske bevidsthed. Det er vigtig den dag, de skal lære at læse og skrive. Mange børn der har hørt meget musik og rim og remser som små, vil også senere hen begynde at digte sange og remser selv. Det kan styrke deres kommunikative evner, men også gøre dem stærke i ideudvikling og kreativ tænkning.

Læs også: 3 Simple tips: Sådan holder du motivationen oppe, når du øver

Forskning viser: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling
Mange skoler nedprioriterer desværre de kreative som fx håndarbejde, sløjd og musikundervisning – typisk på grund af besparelser.

Bliver musikundervisning nedprioriteret på dit barns skole?

Selvom musikundervisning bliver beskrevet som en vigtig del af et barns dannelse på Undervisningsministeriets hjemmeside, så bliver musik desværre nedprioriteret på mange skoler til fordel for klassiske fag som matematik og dansk.

Hvis dit barn går på en skole, hvor musik ikke står højt på prioriteringslisten, kan det derfor være en god ide at tilmelde ham/hende til privat undervisning. Snak med dit barn om hvilken type instrument, der vil være sjov at prøve af og læs mere om de mange muligheder for privat undervisning på www.musikundervisning.dk.

Forskning: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling

Læs også: Fuld fart på musikken: Intensiv undervisning i musik vinder frem

Læs også: Lev dig ind i musikken: Sådan kommer du i flow

Kilder:
Frost, D. 2008. ‘Musik for børn?’ Aalborg Universitet, https://projekter.aau.dk/projekter/da/studentthesis/musik-for-boern(0b5da50a-1843-4be8-bdd1-d700c6788b6e).html

Marstal, I. 2011. ‘Hvor blev musikundervisningen af?’ Berlingske Tidende, https://www.berlingske.dk/kronikker/hvor-blev-musikundervisningen-af

7 kommentarer til “Forskere: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling”

  1. Pingback: Det er undervisernes pligt at udfordre normerne - også i forhold til kønsstereotyper Artikler Artikler |

  2. Pingback: Mattias Hundebøll: »Jeg var en superhelt på guitar«

  3. Pingback: Kender du dem? 6 usynlige fordele ved musikundervisning

  4. Pingback: »Demokratisk problem at så få kvinder spiller musik« |

  5. Pingback: Neuroplasticitet: Derfor er det sundt for hjernen at spille musik

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *