Fuld fart på musikken: Intensiv undervisning i musik vinder frem

Mejse underviser den yngste af Bodils drenge i deres have, mens hunden tager en lur.

“Jeg blev inspireret af, hvad jeg har hørt om svømmeundervisning – at det virker bedre med intensive forløb.”

I sommerferien besluttede Bodil fra København at prøve noget nyt. Hun ville gerne give hendes drenge på hhv. 7 og 10 år mulighed for at fordybe sig mere i deres instrumenter, så de hurtigere kunne blive mere fortrolige med dem og finde glæden ved at spille.

Sammen med drengenes underviser Mejse, fik hun arrangeret at drengene fik lektioner hver anden dag i sommerferien, i stedet for kun én gang om ugen, som de får til hverdag. Vi har talt med Bodil og Mejse, om hvordan det var, at bruge ferien på ekstra musikundervisning, og hvad udbyttet var.

Hvorfor valgte I at bruge ferien på ekstra musikundervisning?

Bodil: Jeg blev inspireret af, hvad jeg har hørt om svømmeundervisning – at det virker bedre med intensive forløb. Det er også en læringsmetode, som det kan være god for børnene at tage til sig. At de selv får lov at mærke at det betaler sig at gøre noget intensivt. En slags fordybelsesøvelse.

Mejse: Det var også ret hyggeligt, og jeg kunne mærke at børnene blev endnu mere trygge ved mig. Relationen blev bedre, og de blev mere modige og gav sig mere hen til musikken.

Afstressende og miljørigtig ferie

Bodil: Det var faktisk afstressende for børnene bare at have ét tema i de uger. Det er meget billigere end at rejse til Gran Canaria og svine miljøet til, og så var det dét der var anderledes i den ferie. Det var kun 30 minutter per dag per barn hver anden dag, så der var masser af tid til andre ting og lege andre lege også.

“Vi synes faktisk det bedre kan betale sig for os med intensive forløb, fordi de rykker flere niveauer frem på kort tid”

Hvad var anderledes, og hvilken effekt havde det?

Mejse: Jeg har undervist dem i klaver tidligere, men pga. Corona skiftede vi til guitarundervisning i haven. Der er virkelig sket et ryk hos de her drenge. Man bliver bare bedre hurtigere. Den yngste er 8 nu, og kan nu tage barré-greb. Det er ret vildt. Det er de her tigerspring man kan opleve med intensive forløb.

Bodil: Det er jo dét man gerne vil opnå med børn der spiller instrumenter: at de selv tager instrumentet i hånden og det bliver en naturlig ting for dem. Det gør de i højere grad efter et intensivt forløb. Jeg kan se at de får en større fornøjelse ud af at spille guitar, og jeg kan se de gør det frivilligt og med glæde. Det er jo dét man gerne vil hen til med musikundervisningen. 

En god investering i læring for livet

Bodil: Vi synes faktisk det bedre kan betale sig for os med intensive forløb, fordi de rykker flere niveauer frem på kort tid, og vi kommer også til at gøre det i efterårsferien. Efter et intensivt forløb kan man så fortsætte en gang om ugen. Så er de kommet op på bølgen og er kommet godt i gang, så der er noget at bygge videre på.

Hvem kan have gavn af intensive forløb?

Bodil: Folk der gerne vil starte med et nyt instrument, folk der synes det går lidt for langsomt med én ugentlig undervisning, og familier hvor der kan være svært at motivere barnet til at øve sig. Og alle øvrige. Også folk der ikke skal til udlandet i deres ferie – det her er faktisk både mere økonomisk og miljøvenligt.

Rent økonomisk kan det altså være en god investering at investere i et intensivt forløb fra begyndelse, så man får den bedst mulige start med sit instrument og hurtigt bliver fortrolig med det.

“Jeg har også voksne elever, som går til klaver hos mig om aftenen efter at ungerne er puttet. Så holder vi undervisningen online, og det gør det faktisk meget nemmere for de fleste.”

Online undervisning giver en øget fleksibilitet – også for de voksne

Intensive forløb er ikke kun for børn, og Mejse har en række tips til andre, der overvejer et intensive undervisningsforløb i musik – og særligt voksne, som genre vil have lidt mere “me time” i hverdagen – uanset om det skal være én eller tre gange om ugen. M

Mejse: Jeg har også voksne elever, som går til klaver hos mig om aftenen efter at ungerne er puttet. Så holder vi undervisningen online, og det gør det faktisk meget nemmere for de fleste. Det gør undervisning er meget mere fleksibel, for man slipper for logistikken, og kan bare koncentrere sig om musikken.

Hvad kræver det at komme i gang med online undervisning?

Mejse: Man skal selvfølgelig have sit eget instrument derhjemme og en computer med et indbygget kamera, men det har de fleste i forvejen. Derfra tilretter jeg undervisningen, så det passer til den enkelte elev.

Mejse: Selvfølgelig er det også fedt at mødes i virkeligheden, men det her er godt nok smart, og jeg er faktisk blevet ret glad for at undervise online!

Vil du vide mere om Mejse?

Mejse er en erfaren underviser, og hun har undervist både børn og voksne i klaver og i guitar igennem flere år. Mejse er desuden en erfaren online underviser. Du kan finde Mejse på Musikundervisning.dk eller du kan gå direkte til hendes profil via nedenstående knap.

Mejse tilbyder blandt andet:

  • Intensive forløb med undervisning 2-3 gange om ugen
  • Online undervisning i klaver
  • Online undervisning i begynder-guitar
  • Fleksible undervisningsforløb i dagstimerne for folk på barsel

1 kommentar til “Fuld fart på musikken: Intensiv undervisning i musik vinder frem”

  1. Pingback: Neuroplasticitet: Derfor er det sundt for hjernen at spille musik

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *