Sådan finder du motivationen til at øve dig

Det kan godt være svært at holde motivationen oppe og blive ved med at øve på sit instrument. Vi har spurgt den erfarne klaverunderviser Poul Rosenbaum om, hvad man kan gøre for at holde gejsten oppe- også når musikken ikke spiller

Det kan godt være svært at holde motivationen oppe og blive ved med at øve på sit instrument. Vi har spurgt den erfarne klaverunderviser Poul Rosenbaum om, hvad man kan gøre for at holde gejsten oppeDet kan godt være svært at holde motivationen oppe og blive ved med at øve på sit instrument. Vi har spurgt den erfarne klaverunderviser Poul Rosenbaum om, hvad man kan gøre for at holde gejsten oppe

Musikunderviseren skal LÆRE eleven at øve sig

Overordnet er der selvfølgelig forskel på, om det er børne-, unge eller voksenelever. Men der er alligevel fælles metodiske forhold. For at øve sig er ikke noget, man bare kan. Det skal man lære. Hvis man sidder alene med det, bliver det svært og uhåndgribeligt. Og så ender man med at gøre det forkert eller slet ikke. Underviseren skal helt konkret vise, HVAD eleven skal øve sig på og hvordan. Gennemgå det og vise det i undervisningen, inden eleven skal sidde med det selv«.

Sæt ambitionsniveauet ned

»Både musikunderviser og elev skal sørge for at sætte ambitionsniveauet passende, så eleven rent faktisk kan komme i mål med øvelserne. For hvis man skal øve sig på noget, som er for svært, er det yderst demotiverende. Så man skal flytte sig stille og roligt fremad. Det giver eleven følelsen af godt at kunne overkomme at lære noget nyt, og det er med til at holde motivationen oppe«.

Gentagelser er vejen til succes

»I stedet for at storme frem, er det bedre at starte med små og overskuelige afsnit. Først langsomt og efterhånden sætte tempoet op. Og hele vejen igennem er det allervigtigste: Gentagelser, gentagelser, gentagelser. Det er den måde, man lærer at spille på et musikinstrument. Man skal gøre hver øvelse mindst fire gange i både undervisningen og derhjemme. Aldrig mindre. For det er først den fjerde gang, at det begynder at bo i dig«.

Læs her: Skal dit barn gå til musikundervisning? Læs her!

Øv dig hver dag

»Der er kun så og så mange timer på et døgn, og vi har altid travlt med en masse forskellige ting. Så man må afsætte den øvetid, man nu har til rådighed. Om det er ti minutter eller en time er forskelligt fra person til person. Så længe man øver sig lidt hver dag. Det er det vigtigste. Det er meget bedre end at øve sig i fem timer én gang om ugen. Man skal indarbejde en god vane, som består i, at man træner hver dag. At spille et instrument er også en slags muskeltræning, og det, der betyder noget, er ofte gentagelser. Fra 5-7 år til 12-14 år er 15-30 min om dagen fint. Man må gerne øve mere, helst ikke mindre. For jo mere øvetid eleven lægger i det, des større mulighed er der for at blive bedre«.

Inddel øvetiden i tre dele

»Den tid, man har til at øve sig, skal man ideelt dele ind i tre dele. En del til nye stykker. En del til stykker man allerede har indlært. Og en del til mere tekniske øvelser (skalaer, treklange osv). Om det så er fem eller 20 minutter til hver del afhænger af, hvor meget tid man har til rådighed«.

Lav en plan for, hvad eleven skal opnå gennem undervisningen

»I undervisningen skal eleven og underviseren sammen lægge en plan for, hvad man gerne vil opnå og hvornår. At man i løbet af tre måneder skal arbejde med noget bestemt, som man arbejder hen imod. En form for kontrakt eller aftale, hvor man skal flytte færdighederne herfra og dertil. Så kan eleven mærke en progression og føler en mening med det, eleven laver. Det kan være en koncert, som eleven arbejder sig hen imod«. 

Læs her: Neuroplasticitet: Derfor er det sundt for hjernen at spille musik

Spil noget du godt kan lide

»Det er vigtigt at man spille noget, som man godt kan lide at lytte på. Finde noget stof der appellerer til en. Nogen synes, det er sjovt at spille sange med becifring og synes, det er sjovere end at spille noder. Så kan man gøre det i en periode. Hvis man spiller for meget musik, som ikke siger en noget, bliver det svært at holde motivationen oppe«.

Det skal være hyggeligt

»Jeg har altid meget fokus på trivsel og samvær. Det skal være rart at gå til musik, for så bliver det også rarere at øve sig. Fokus skal væk fra dårlig samvittighed over det, man ikke gør eller kan. Bagsiden ved soloundervisning er, at man er alene, når man øver. Her er det vigtigt at kompensere for det gennem anden socialt samvær med andre, der spiller musik. F. eks ved elevkoncerter. Det er en god ide også at være tilknyttet et hold eller band, så man kan dele musikken med nogen«.

Forældrene skal hjælpe med at holde motivationen oppe

»Det er ofte forældrene, der mister modet før barnet. Men det er vigtigt, at de bakker op og motiverer børnene. Det er hensigtsmæssigt at forældrene støtter op om musikundervisningen og øvetiden. Vise interesse, hjælpe med at strukturere øvetiden, introducere barnet for musikoplevelser osv.«

Hold aldrig pause fra musikken

»I perioder mister man uundgåeligt motivationen. Her er det vigtigt ikke at give op. Jeg råder til ikke at holde pause med undervisning, for så er der stor risiko for, at man ikke kommer tilbage. Man må igennem den lidt svære periode. Det er helt normalt.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *