Fra klassisk til rytmisk musik: Who Killed Bambi spiller det hele

Strygergruppen Who Killed Bambi har spillet utallige koncerter med store rock- og popkunstnere som eksempelvis Father John Misty og Rod Stewart. De har taget rejsen fra den klassiske verden til den rytmiske.

Af Andreas Kristiansen
foto: Mikkel Carlsen

Da musikerne bag Who Killed Bambi i 2009 gik på det klassiske musikkonservatorium i Aarhus, lå det på ingen måde i kortene, at bandet skulle blive til det, det er i dag. Strygergruppen blev samlet mere eller mindre tilfældigt til en SPOT-koncert med When Saint Go Machine.

Men gruppen holdt ved og udviklede sig.

– Da vi startede, var det meget tænkt som en backingting. Hvor man kunne hyre os, hvis man eksempelvis skulle lave en indspilning eller koncert. Det lå ikke i kortene, at vi skulle lave vores egne projekter, forklarer bratschist og arrangør Mette Dahl Kristensen.

Who Killed Bambi +

Men Who Killed Bambi er netop i de senere år begyndt at lave arrangementer selv. i dag samarbejder de med kunstnerne under navnet Who Killed Bambi+ herunder eksemplificeret ved Julie Maria.

– I Who Killed Bambi+ er det os, der inviterer folk ind og laver bud på deres sange, forklarer Mette.

Fra Father John Misty til koncerter i folkeskolen

Når Who Killed Bambi veksler mellem at blive hyret ind til store koncerter og turnéer med egne crossover-projekter, byder hverdagen på mange forskellige oplevelser. I sommers akkompagnerede de Father John Misty til NorthSide, og i efteråret turnérede Who Killed Bambi+ rundt i landets folkeskoler med Ida Wenøe.

De nyder forskelligheden, for at spille skolekoncerter giver noget helt andet, forklarer Mette:

– Vi har givet de her folkeskoleelever nogle oplevelser, de aldrig har prøvet før, forklarer Mette og varmer sig ved de overvældende reaktioner, de tog med sig fra koncerterne med Ida Wenøe.

Ida Wenøe og Who Killed Bambi

– Det var virkelig stort at røre folk en helt almindelig torsdag morgen i folkeskolen, forklarer Mette. Samtidig understreger hun, at det også er en kæmpe oplevelse at blive hyret ind til at stå og spille på NorthSide med en kunster som Father John Misty.

En gave at spille så meget forskelligt musik

Who Killed Bambi får lov til at bevæge sig mellem meget forskelligt musik, og der føler de sig priviligeret.

– Det er en kæmpe gave at få lov til at spille så meget forskelligt musik, mener Mette og fortæller, at man konstant bliver holdt på tæerne, når der hele tiden skiftes udtryk, artist og genre.

Det har været med til at udvikle ensemblet som musikere. Og det har gjort, at de ser på musik på en helt anden måde:

– Vi spiller hele tiden musik på musikkens præmisser uden at dele det så meget op i, om det er det ene eller det andet, siger Mette.

Hun påpeger samtidigt, at det er muligt at gå flere forskellige veje med en uddannelse i klassisk musik.

– Vi er allesammen uddannet i klassisk musik. Men der var ikke nogen af os, der havde synderligt lyst til at sidde i et symfoniorkester.

Har været med til at rykke grænser

Igennem årene har Who Killed Bambi rykket sig ind i den rytmiske verden. Og det er ikke så ligetil, som det umiddelbart burde være. For Mette oplevede i starten, at der var en kløft i de ord henholdsvis klassiske og rytmiske musikere brugte.

– På trods af at man allesammen var musikere, kunne man simpelthen ikke tale om musik på den samme måde. Man brugte ikke de samme ord til at udtrykke de samme ting, forklarer Mette. Derfor har Who Killed Bambi arbejdet på at mindske grøften, så man har kunnet forstå hinanden i højere grad.

Den klassiske verden er bundet op på traditioner. Det har Who Killed Bambi udfordret. Bare i navnet “Who Killed Bambi” er gruppen gået utraditionelt til værks ved at bruge et bandnavn. Det bruger man typisk i populærmusik. I klassisk er det kutyme at bruge eksempelvis “string quartet” i navnet.

I dag er Who Killed Bambi vant til at arbejde indenfor begge verdener både den klassiske og rytmiske, for de har gjort det længe. De holder 10 års jubilæum i år.

1 kommentar til “Fra klassisk til rytmisk musik: Who Killed Bambi spiller det hele”

  1. Pingback: "Hvalfugl" fremelsker musik udenom individerne - Nyheder og artikler fra musikkens verden

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *