Britiske musikere frygter, at Brexit gør Storbritanien til et “Kulturelt fængsel”

Usikkerheden omkring Brexit skaber bekymring hos både den danske og britiske musikbranche. Brexit kan nærmest kun ende med at gøre musikflowet til og fra Storbritanien dårligere.

Af Andreas Kristiansen

Der er masser af tvivl om, hvad konsekvenserne for Brexit bliver, når briterne efter planen skal forlade EU den 29. marts. Der er bekymring hos det britiske erhvervsliv, og dagligt sker der nye ting, der peger i retning af et land i opløsning.

Bekymring er der i høj grad også den britiske musikbranche og her har debatten i efteråret raset i de britiske medier. Eksempelvis har en række prominente britiske musikere udtrykt et ønske om helt at droppe Brexit.

Overfor the Independent listede direktøren for UK Music Michael Dugher i november tre hovedbekymringer op omkring Brexit.

  • Frygt for en lang tilpasningsperiode, som i tilfælde af en hård Brexit vil blive længere
  • Frygt for problemer med rettighedsaftaler omkring royalties
  • Frygt for, at det bliver sværere at få stablet turnéer på benene ind og ud af Storbritanien

Frygten er størst, når det kommer til live-musikken. Bekymringen her går på, at der med al sandsynlighed vil komme ekstra udgifter til arbejdsvisum ind og ud af Storbritanien.

Hos UK Music oplever de allerede, at musikere giver op på at komme til Storbritanien og spille, fordi udsigten at visumreglerne bliver ændret besværliggører processen og koster penge, oplyser Michael Dugher til The Independent.

Kunstnere sender et åbent brev

En række musikere med Bob Geldorf i spidsen (og blandt andet folk som Ed Sheeran og Damon Albarn) deler frygten for Brexit og sendte i oktober et åbent brev til Theresa May. I brevet, der blev bragt i blandt andet The Guardian skrev musikerne:

– We have decided to put ourselves inside a self-built cultural jail!

Bob Geldof begrunder citatet med, at enhver importafgift vil betyde, at musikken udefra bliver dyrere. Udgifterne til, hvad musik koster at få til og fra Storbritanien, vil stige. Det, frygter Bob Geldof, vil skabe et “kulturelt fængsel”, hvor England ender med at spille for sig selv.

Bob Geldof står blandt andet bag The Boomtown Rats-hittet – I Don’t Like Mondays

Helt så slemt tror direktøren for Music Export Denmark Thomas Rohde dog ikke, det ender. Dertil er Storbritanien et for vigtigt marked:

– England er et vigtigt tastemakermarked, siger Thomas Rohde og forklarer, at England har rigtig mange store bookingselskaber, der booker til festivaler over hele verden, samt store pladeselskaber, der har kontor i London.

Derfor tror Thomas Rohde også, at det engelske marked er for vigtigt til, at det bremser udenlandske bands i at tage dertil. Det er i dag det, der skal til, hvis de gerne vil i kontakt med de helt store selskaber.

– Ofte må bands tage derover. Den engelske branche tager ud til Campden i London og ser showcases en fire-fem gange om ugen.

Skrækeksemplet er USA

Det betyder dog ikke, at Brexit ikke kan få store konsekvenser for den danske musikbranche. Thomas Rohde trækker USA frem som eksempel på et land, hvor kunstnernes muligheder for at bryde igennem bliver kraftigt begrænset af dyre visumregler. Et visum til at spille i USA nemt kan koste en 40-50.000 kroner.

Det betyder, at en lang række kunstnere vælger USA fra, når de planlægger deres turné. Og det gælder selv bands fra nabolandet Canada.

Det kan potentielt være ødelæggende for et bands karriere, hvis koncerterne bliver en fiasko, fordi det koster så meget at turnere. Derfor er der stor risiko forbundet med at turnere i USA.

Der er i forvejen dårlige honorarer i England

Talentfulde danske bands investerer i det engelske marked, når de tager derover netop for at møde de store selskaber. Det er nærmest sikkert, man taber penge de første gange, man turnerer i landet. Der er nemlig ikke særlig gode lønforhold.

– Du får egentlig ikke særligt gode honorarer på det engelske marked, siger Thomas, og forklarer, at det, hvis det bliver dyrere nok vil betyde, at færre vil tage den risiko, der er i at tage derover.

– Det kan jo blive en dyr omgang for rigtig mange bands, siger han.

Snart en måned til Brexit. Ved stadig ikke, hvad der skal ske

Med lidt over en måned til Brexit, er der ingen, der ved, hvad der kommer til at ske. Derfor er det også umuligt at forberede sig på Brexit, siger Thomas Rohde.

– Der er så mange scenarier i spil. Så vi bliver nødt til at afvente og se, hvilken virkelighed vi kommer til at stå i, forklarer han.

Ingen vindere

Musikbranchen ser ligesom så mange andre brancher nervøst frem mod den 29. marts og krydser fingre for, at der vil komme en nogenlunde spiselig aftale på bordet, der sikrer et vist musikflow mellem landene.

Paradoksalt nok var 2017 det mest succesfulde år for britisk musik, hvis man ser på salgtallene (læs mere her). Så frygten er stor for, hvad Brexit kommer til at betyde for tallene i 2019.

En ting er dog sikkert. Hvis det stod til musikerne blev Storbritanien i EU og tog kampen op der. Det er i hvert fald opfordringen i det åbne brev.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *