Når musik og teater spiller sammen: Musicalen på Fredericia Teater

Ca. 273.000 publikummer strømmede i sæsonen 2017/2018 til Fredericia Teater. Teateret har i en årrække fokuseret benhårdt på musicalgenren. Det her er historien om, når musik og teater spiller sammen.

Af Andreas Kristiansen
Fredericia teater i færd med forberedelserne af Prinsen af Egypten

Passionen for musicalgenren har drevet teaterchef for Fredericia Teater, Søren Møller i mere end 20 år, og ført henimod, at teatret i dag er et af Danmarks populæreste med et publikumsantal på 273.000 i sidste sæson.

– Fredericia Teater er i dag et af landets største målt på publikumsantal. Vi havde 273.000 publikummer til vores forestillinger i sidste sæson. Og det er kun overgået af Det Kongelige Teater. Det er jo fuldstændig vildt, at et mindre provinsteater kan opnå det, jubler Søren.

Musicalen kan komme et lag dybere

Kærligheden til genren er for Søren opstået ud af, at musik og teater kan noget helt særligt, når de spiller sammen. Det giver en ekstra dimension i forhold til en almindelig teaterforestilling, mener Søren:

– For mig er der en magisk sammenhæng mellem netop musikken og teatret, fordi at vi med musikken får lov til at træde et skridt nærmere publikum og komme et lag dybere ind.

Samtidig giver det også et ekstra gear i forhold til musikken for sig selv, mener han.

– Jeg synes med musicalen, vi får større lejlighed til at skabe refleksion, fordi at der er som regel noget at tage hjem og tænke over.

– Det nyder jeg virkelig meget.

Folk skal tænke, “Det havde jeg ikke set komme”

Passionen er tydelig. Søren fortæller om ordet “resonans”, og sætter det ind i forholdet mellem musik og publikum. Musikken resonerer. Publikum svinger med og resonerer tilbage. De bliver den 12 spiller på banen. Søren higer efter de øjeblikke salen sitrer i et elektrisk sammenspil mellem spil på scenen og responsen hos publikum.

Søren fortæller om glæden ved at se forandringen ved publikum før og efter, de går ind og ud af en teatersalen. Han priser den luksus, det er at fastholde publikum i 2,5 time i et samfund, der kører hurtigere end nogensinde.

Det er drømmen om at røre sit publikum. Den udspiller sig vel på alle teatre, men i Fredericia er det med musik som en ekstra dimension.

– Det skulle gerne være sådan, at publikum går ud af teatret med mere end de kom ind, altså at de tænker ”Hold kæft! Det var fedt!” eller ”Det havde jeg ikke set komme”, siger han.

Til forberedelserne af musicalen Seebach

Vil gerne være folkelige

Søren har en stor bevidsthed om, at folks tid er dyrebar, og at konkurrencen fra andre underholdningsformer kræver et produkt, der er konstant underholdende.

Derfor generer det ikke Søren, hvis teatret bliver betragtet som folkeligt.

– Vi vil gerne være folkelige. Vi spiller forestillinger i alle mulige afskygninger. Men vi har de her store, skal vi sige kommercielle titler eller i hvert fald i udgangspunktet kommercielle titler, som tiltrækker og appellerer til rigtig mange mennesker, forklarer han og påpeger, at det kommercielle ikke betyder, de går på kompromis med produktet.

– Det handler om, at vi skal lave en bæredygtig forretning, hvor vi får så mange som muligt i teatret med så godt et produkt som overhovedet muligt.

Man kan nærmest ikke se, det er et teater

Fredericia Teater præsenterer sig udefra ikke med den pompøsitet og komfort, som et besøgsantal på over en kvart million umiddelbart ville give.

– Vi har ikke Danmarks bedste teaterstole, og når man ser bygningen udefra, kan man næsten ikke engang se, at det er et teater. Man opdager næsten ikke, det er et teater. Bogstaveligt talt kommer det til at blive en illustration på, at det er indholdet, der er vigtigt, siger Søren.

.Se klip fra nogen af de mange musicals, teatret har opført.

Hviler ikke på laurbærene, men har et velfungerende setup

Selv om teatret i løbet af forholdsvis kort tid er vokset fra lille provinsteater til et af Danmarks største, er de i fuld gang med de næste produktioner.

Succesmusicalen “Tarzan” holder pause. Imens er forberedelserne til musicalen “Urinetown” (Tissebyen) i fuld gang. Den prisvindende Broadway-forestilling bliver for første gang sat op i Danmark i april 2019. Bagefter spiller de “Prinsen af Egypten” og til efteråret får Beatles-musicalen “She Loves You” verdenspremiere på Fredericia Teater.

Når Fredericia Teater hele tiden kan gå videre til næste forestilling, skyldes det de tre ben, teatret står på. Talentudvikling i form af musicalakademiet, værkudvikling og produktion. Og man skal ikke undervurdere musicalakademiets betydning.

Læs også: Når musik og teater spiller sammen – Marcus laver teatermusik

– En tre-benet skammel kan ikke stå på to ben. Så det er helt essentielt og helt afgørende for, at det her projekt er lykkedes, siger Søren og fortæller, at undervisningen foregår inden for dans, teater og sang.

Det har været vigtigt at samle talentmassen i Fredericia, for det er nogle helt andre medarbejdere Fredericia Teater skal bruge i forhold til andre teatre.

Fredericia Teater adskiller sig fra andre teatre ved at sætte musikken så meget i sammenspil med teatret. De udnytter fordelen ved, når musik og teater spiller sammen.

3 kommentarer
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan måske også lide