Formand for musiklærerforeningen: “Skoleelever er bagud på musikundervisning”

Corona har haft rigtig mange konsekvenser i alle lag af samfundet. En af dem er, at musikundervisningen blev aflyst i de fleste danske folkeskoler. Vi har talt med formand for musiklærerforeningen om, hvad pandemien har betydet for musikken i skolerne.

Med Corona kom en hulens masse restriktioner og retningslinjer. Så mange at et fag som musikundervisning blev for vanskeligt at gennemføre på mange af landets skoler. Det har betydet, at de fleste danske børn og unge stort set ikke har haft musikundervisning i halvandet år.

»Det blev meget hurtigt meget farligt at synge. Der har jo været en masse retningslinjer for at synge, og det havde desværre den konsekvens, at mange skoler simpelthen annullerede musikundervisningen. Mange skoler valgte, at der kun skulle være få lærere omkring børnene, og så blev mange fag skåret fra«.

Det fortæller Karen Johansen, som er formand i Musiklærerforeningen. Hun oplevede, at skolerne blev nervøse ved at gennemføre musikundervisningen under Corona og derfor valgte det helt fra. Derfor er mange elever bagud, når det kommer til musikundervisning.

»Der er børn, der aldrig har været til morgensang og elever, som ikke har haft musik i over et år. De børn, der skulle til prøve i sommers, kom ikke til prøve. Og dem, der går i 8 klasse nu er blevet snydt for et års undervisning. Så der skal ikke droppes mange timer, før de kommer rigtig meget bagud«, siger hun.

Læs her: Mattias Hundebøll om musikundervisning: »Det ændrede mit liv«

Karen Johansen, Formand for Musiklærerforeningen

Online sammenspil dur ikke

Nogen steder forsøgte de at rykke musikundervisningen online. Men de fandt hurtigt ud af, at det slet ikke fungerede.

»Problemet var, at der var så meget forsinkelse. Så det kunne godt lade sig gøre med soloundervisning. Men alt hvad der hed holdundervisning var helt umuligt at få til at fungere. Jeg havde selv en 5. klasse og prøvede musikundervisning online med dem. Det var virkelig ikke særlig vellykket. Man kunne lave andre opgaver, hvor man skulle tegne eller skrive om musik. Men det her med decideret musiksammenspil, det kunne man ikke«, siger Karen Johansen.

Læs her: Forskere: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling

Stadig skoler uden musikundervisning

Hun glæder sig over, at restriktioner nu endelig er ophævet, så alle elever kan få musik igen. Og den glæde oplever hun også blandt både undervisere, elever og danskere i det hele taget.

»Vi har jo aldrig haft så meget fokus på sang, som mens vi ikke måtte synge. Fællessang er jo virkelig kommet på banen. Og det håber jeg bliver til mere morgensang på skolerne. Vi har fået øjnene op for, at vi virkelig har savnet det, så jeg håber musik og sang kommer mere i fokus«, siger Karen Johansen.

Og hun håber også, at de skoler, som stadig opretholder restriktioner i undervisningen, snart dropper det. For det er ikke længere et lovkrav, og det går ud over børnenes musikalske dannelse.

»Det bekymrer det mig lidt, at der stadig er skoler, som har restriktioner, der gør, at de ikke er kommet i gang endnu. Det håber jeg virkelig, de snart giver slip på. For man må gerne gøre alting nu«.