Kommentar: Med lukningen af P6-beat, P7-mix og P8-jazz forsvinder pusterummet mellem singlerne

P6-beat, P7-mix og P8-jazz står til at lukke. Er det så slemt i en verden, hvor alt musik er tilgængelig alle vegne? Ja, for på streamingtjenesterne hersker singlekulturen.

Af Andreas Kristiansen, foto: Agnete Schlichtkrull

Radioen tilbyder ligesom albummediet et forløb, hvor der er tænkt over mere end hvilken single, der skal komme efter den næste. Det er et problem for mangfoldigheden i dansk musik, at P6-beat, P7-mix og P8-jazz lukker, for radiokanalerne står for et produkt, som streamingtjenesterne ikke går ind og erstatter.

Inde i studiet på radioen sidder værten lukket fuldstændig ude af omverdenen i et lydtæt lokale, og taler til omverdenen. Rummet er lille. Lyden af stemmen er det eneste link til omverdenen. Radioværten guider dig igennem et udvalg af musik eller taler om andre emner imellem musikken.

Læs også: Er “A star is born” mest af alt en kritik af musikbranchen

Uanset hvad er der på langt de fleste radioer huller imellem musikken, hvad enten det så er en vært der taler om musikken, eller nyheder der bryder musikfladen. Eller for den sags skyld reklamer. Hvorfor fungerer det så godt?

Efter min mening er det på grund af, at pusterummet imellem singlerne får singlerne til at stå frem i radiomediet, og så tilbyder radioen en nuancering af musikken oveni.

Albummet og radioen giver pusterum

I albummet bliver, der tænkt over mangt og meget, men en meget vigtig element er, hvad skal der være imellem singlerne. Det er i hvert fald der, hvor albummet for mig går fra at være en samling af singler til at være et værk. Og til at være en rejse igennem musik.

Nuanceringen, der kommer af, at en radiovært snakker om musikken, og bygger historier op imellem musiknumrene har samme effekt. Det sætter perspektiv på musikken. Og det får singlerne til at fremstå stærkere.

Radioen fremhæver singlerne ved at have pusterum

Pusterummet fremhæver singlen. Det kan streamingtjenester og playlister ikke hamle op med. DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, er enig og forsvarede paradoksalt nok lukningen af P6-beat, P7-mix og P8-jazz med et ønske om, at styrke musikformidlingen, ifølge Jyllands-Posten:

– I forlængelse heraf vil DR styrke de digitale radiotilbud med flere podcasts og prioritere radiokanaler baseret på musikformidling fremfor kanaler baseret på musikafspilning, som i stadig højere grad overtages af de kommercielle musikstreamingtjenester.

På den baggrund kan man håbe, at de bekymringer, jeg skribler igennem tastaturet, bliver gjort til skamme, og at musikformidlingen fra de lukningstruede radiokanaler bliver videreført andre steder.

Lukning medfører mere magt til singlekulturen på streamingtjenesterne

På Spotify hersker singlen. Hvis din singler rammer en populær playliste eksploderer streamingerne på den single. Og det fungerer på den måde, at man pitcher singlerne ind til Spotify, som så vælger, hvorvidt de skal på en profileret playliste.

Når du udgiver et album, kan du kun pitche 1 sang fra albummet, og hvis du har udgivet et af numrene før som single, tæller hele udgivelsen som en gammel udgivelse. Så kan intet fra albummet pitches.

Det system er ikke fordrende for albummediet. Alligevel udgiver artister ufortrødent albums. Netop fordi albummet tilbyder noget andet. Der bruger artisten energi på at lave et kunstnerisk værk.

Det er også det kunstneriske værk, som anmelderne går efter. Der er endnu ikke ret mange anmeldere, der eksempelvis ser på EP-mediet med samme seriøsitet som albummet. Det er svært at lave en EP med pusterum. EP’en bliver ofte en samling af singler.

Når der bliver taget en beslutning om at lukke kanaler som P6-beat, P7-mix og P8-jazz, er det at give mere magt til singlekulturen på streamingtjenesterne.

Pusterummet eksisterer på albummet og i musikformidling på radioen. Pusterummet sætter perspektiv på singlen. Og det har jeg brug for, hvad enten det er med små musikalske lommer på albummet eller med en person, der taler i radioen.

Det er mit indspark i debatten om radiolukningen som en nuancering, der gælder udover det faktum, at de pågældende radiokanalerne spiller musik, der ikke bliver spillet andre steder i det danske radiolandskab. Kanalerne er et talerør for en lang række musik, der mister en platform at få musikken igennem.

Kanalerne kan ikke erstattes af streaming, for på streamingtjenesterne hersker singlekulturen.

1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan måske også lide