Musikunderviserne fortæller: om trommer, klaver og rap

Når du skal starte til musikundervisning, er det vigtigt at vide noget om de undervisere, der findes derude. Her kan du læse om to musikundervisere i trommer, klaver og rap.

»Eleverne lærer at tro på egne evner«

Som elev hos mig lære man at udtrykke sig og tro på egne evner. At gå ud over scenekanten og levere varen. Håndtere pres og performe.
Foto: Hubert Grygielewicz

Radek Wosko, Amager. Underviser i trommer og klaver

Hvordan fandt du interessen for musik?

Jeg har en storebror, som er professionel musik. Så det var gennem ham, jeg fandt interessen. Jeg begyndte at spille klaver som 6-årig. Men jeg synes, det var ret svært og skiftede derfor over til trommer som 11-årig. Med trommer kunne jeg spille en sang med det samme. Så jeg har altid gået på musik, dengang jeg boede hjemme i Polen. I Polen er musikskolerne meget seriøse, så jeg gik til klassisk slagtøj 10 timer om ugen, fra jeg var 13 år.

Faktisk er jeg også uddannet læge. Men da jeg blev rigtig god til musik og kunne leve af det, måtte jeg vælge. For man kan ikke være læge på halv tid. Jeg spurgte mig selv, hvad jeg kunne leve uden. Og jeg gad ikke bare være hobby musiker. Så jeg valgte lægegerningen fra. Og lige siden jeg var 21 år, har jeg levet af at spille musik.

Læs her: Kender du dem? 6 fantastiske fordele ved musikundervisning

Hvorfor begyndte du at undervise i trommer og klaver?

Først begyndte jeg at undervise i Polen, fra jeg var 21 år. Da jeg kom til Danmark, begyndte jeg på en musikskole og har siden undervist i både trommer, klaver, hørelære, og teori og samspil. Jeg synes det er dejligt at undervise, især hvis eleven brænder for det. Det handler ikke så meget om niveauet, men om gejsten. Det kan være svært at se hos mange unge mennesker. Jeg tager musikken meget seriøst, så det kan være lidt op ad bakke, hvis de ikke gør det. Jeg opsøgte selv musik rigtig meget, da jeg var ung, men jeg oplever, at mange unge vil have det hele serveret.

Hvad får elever ud af at gå til musikundervisning hos dig?

Som elev hos mig lærer man at udtrykke sig og tro på egne evner. At gå ud over scenekanten og levere varen. Håndtere pres og performe. Samtidig kan man lære sociale færdigheder, hvis man også spiller sammen med andre. Her lære man at udtrykke sig uden at overdøve andre, hvilket er meget demokratisk. Hvis man spiller forkert eller for højt, går det ud over alle. Som underviser elsker jeg, at jeg er med til at danne et menneske. Måske går der halvandet år, før man mærker en forskel, men pludselig sker der en masse. Det er ligesom at dyrke bambus.

Jeg underviser både børn og voksen og kan især huske en voksen elev. Han begyndte at spille trommer, fordi han havde startet et band sammen med nogle kolleger. Derfor betød det rigtig meget for ham. Og det var fedt at se ham gå fra nul og så blive god, fordi han var så engageret. Til musik skal man øve sig meget selv, for ellers sker der ikke noget. Nu mere man kan på et instrument, nu sjovere er det.

Læs her: Lev dig ind i musikken: Sådan kommer du i flow

»Rap kan noget, som andre instrumenter ikke kan«

Som underviser giver det mig blod på tanden at se unge mennesker være kreative med ord. Det minder mig om, hvorfor jeg har valgt den genre.
Foto: Emil Oscar Ekelund

Shahin, Nørrebro. Underviser i rap

Hvordan fandt du interessen for musik?

Jeg var 11 år, da jeg fandt interessen for musik. Det startede med, at jeg fik en båndoptager af min far med kassettebånd. På den indspillede jeg vittigheder og sjove tekster, jeg fandt på. Så så jeg MC fight night i 2001 og blev helt grebet af, at tingene skulle siges i rim. Jeg blev ramt på det helt rigtige tidspunkt. For det var lige der, at free style rap voksede meget. Det var som en boksekamp med ord. De så så seje ud og blev mine forbilleder. Sådan ville jeg også gerne være. For det var fascinerende, at de sagde noget, der både var sjovt og sejt.

Hvorfor begyndte du at undervise i rap?

Jeg har undervist i 10 år på skoler, ungdomsklubber og privat. For jeg elsker følelsen af at give min passion videre. Mærke at andre får det samme ud af en hobby, som man selv elsker. Rap er et rigtig godt læringsværktøj, hvis man gerne vil blive bedre til at udtrykke sig og formidle ting.

Som underviser giver det mig blod på tanden at se unge mennesker være kreative med ord. Det minder mig om, hvorfor jeg har valgt den genre. Så de inspirerer mig. Den begejstring, man godt selv kan glemme, bliver jeg mindet om gennem børnene. For børn er så kreative. De holder mig til ilden.

Læs her: Derfor er musikundervisning vigtigt for dit barns udvikling

Hvad får elever ud af at gå til musikundervisning hos dig?

Eleverne lærer at stille sig frem og sige noget, de har selv fundet på. Turde sige sit budskab eller noget sjovt eller sejt og tale for større forsamlinger. Og det er ellers noget af det mest skræmmende for det fleste.  Men de lærer at skyde brystet frem og formulerede det, de vil sige. Og det giver dem selvtillid, når de finder ud af, at de godt kan. Så ranker de ryggen.

En mor har booket mig til sin søn og blevet overrasket over, at han turde rappe første gang. En anden elev kommer hver gang med et nyt vers, som han rappede for mig. Og bagefter rappede han det også foran andre børn i skolen. DET er virkelig sejt gået!

Det er fedt at kunne spille et instrument., Men det rap kan, som andre instrumenter ikke kan, er, at du altid har rap med dig. Et instrument kan være svært at have med. Men rap kan du lave, når du sidder i metroen. Og så handler rap om at skrive og lege med ord, så du bliver også bedre til at skrive alt andet. En jobansøgning f.eks. Rap har gjort mig god til at skrive artikler, og gjorde mig også gymnasieparat. Og så er rap også en social ting, man gør med sine venner. Det er rigtig sjovt at gøre sammen.