Holdundervisning

Hvad er holdundervisning?

Holdundervisning hos Musikundervisning.dk er lektioner, hvor man som elev får undervisning i sit instrument sammen med andre elever.
Forløbet er typisk bestående af 5-10 lektioner med en fast ugentlig lektion. Man er på den måde ikke bundet til at deltage i eksempelvis et halvt år langt undervisningsforløb, men kan deltage i perioder over hele året.

Prisen for et undervisningsforløb er typisk lavere, end den er for soloundervisning, fordi der er flere elever, som bliver undervist på én gang, Dette betyder dog ikke, at kvaliteten af undervisningen forringes – tværtimod. Det er nogle andre elementer, som får lov at komme i fokus i holdundervisningen.


Fællesskab

Musik er fedt, når vi gør det sammen! I holdundervisningen deltager man som elev i et fællesskab, hvor der rum til læring og til at skabe sammen. I den fælles undervisning har eleverne mulighed for at blive bedre sammen, og der skabes trygge rammer, hvor hver enkelt elev kan udfolde sig og turde at fejle – det bliver man nemlig kun bedre af!


Fagligt udbytte

Der er lavet mange studier over det faglige udbytte ved holdundervisning. Følgende er opstillet en liste over nogen af de mange kompetencer, man kan tilegne sig i holdundervisningen:
• Samklangsforståelse
• Harmonisk intonation
• Improvisation
• Diskussion af frasering, udtryk og fingersætning
• Multitasking – evne til at lytte til en anden stemme samtidig med eget spil
• Rytmisk nøjagtighed
• Imitation
• Udvikling af musikalsk forestillingskraft
• Konfrontation med mangfoldigheden af interpretationsmuligheder
• Forståelse for roller i musikken
• Arbejde med angst for at optræde
• Pulstræning – forståelse for tempo og for ’ikke at løbe’
• Koordination mellem hænder og øjne
• Selvtillid ved at spille foran et publikum


 

“Det at der er flere ører i rummet har altid indflydelse på ens præstation, så det er kun godt at få trænet mens man er i trygge rammer. Og så er det bare enormt hyggeligt at skabe musik sammen med nogen. Det vælter grænser og fordomme på bedste vis.”
Mads K. – Sanghold for unge og voksne
Læs mere og få kontakt til vores musikunderviser Mads K. her

 


Samarbejde og fælles læring

I holdundervisningen opstår der i samarbejdet eleverne imellem en ny slags læring, som ikke kan opnås i soloundervisningen. Eleverne har mulighed for at identificere sig med og spejle sig i hinanden, og finder man et forbillede i de andre elever, kan dette ligeledes være motiverende for øvningen.

Blandt eleverne kan der udvikles en slags målestok for bedømmelse af egne og andres evner og præstationer, hvad end man er begynder eller mere øvet på sit instrument. Er man utrænet på sit instrument og bange for ikke at være god nok, kan man deltage på et hold med eksempelvis andre begyndere og opdage, at det er naturligt at være på præcis det niveau, man nu engang er.
På et hold kan man desuden lære, hvordan man skal kommunikere med både hinanden og med underviseren, således at alle får gavn af de problematikker og tekniske udfordringer, der arbejdes med.


Prøv en introlektion!

Er du i tvivl om, hvordan du skal komme i gang med at lære at spille musik? Er du i tvivl om, hvilken underviser der passer helt perfekt til dig? Er du i tvivl om, om undervisning i fællesskab med andre er noget for dig? Eller er du måske i tvivl om, hvordan sådan noget holdundervisning overhovedet foregår?

En introlektion er blot en enkelt lektion, og du forpligter dig altså ikke til at deltage i det efterfølgende holdforløb. Du får her mulighed for at møde forskellige undervisere, du hører om de kommende holdundervisningsforløb, og du bliver introduceret for noget af den musik og nogle af de teknikker, der vil være fokus på i de enkelte holdforløb.

Tilmelder du dig en introlektion, kan du efter lektionen altid vurdere, om du har lyst til at fortsætte på det pågældende hold – lektionerne ligger en eller to uger før holdopstart, så du kan deltage i introlektionen og starte det faktiske undervisningsforløb umiddelbart efter. Læs mere om de forskellige introlektioner nedenfor.

Har du spørgsmål til lektionerne, er du velkommen til at kontakte de pågældende undervisere eller vores holdafdeling på tlf.: 23 86 30 88 eller mail: [email protected] .


Undervisning for nybegyndere

Har du aldrig før haft et instrument i hænderne, har du aldrig prøvet at synge ’rigtigt’, eller har du spillet en lille smule for længe siden og vil ikke starte for hårdt ud, er der ligeledes meget at hente på et hold.

Mange tror fejlagtigt, at man skal være øvet eller have stort musikteknisk kendskab for at kunne være med i fællesundervisning. Helt grønne musikelever har stor gavn af at være nye sammen – den usikkerhed, der kan opstå, når man begiver sig ud på den læringsrejse, kan være enormt god at dele med andre.

På et lille hold har eleverne mulighed for at lære hinanden at kende, at blive trygge i hinandens selskab og få god plads til at åbne op og turde prøve noget helt nyt og udfordrende – og ikke mindst sjovt!


Fortsætterhold

Har du allerede deltaget på et hold og vil gerne lære mere? De forskellige undervisere opretter fortsætterhold for de elever, som tidligere har modtaget holdundervisning hos den enkelte underviser. Du er selvfølgelig også velkommen til at starte på endnu et begynderhold, et hold for øvede eller noget helt tredje. Det er blot en mulighed for at videreudvikle netop de kompetencer, som du har fået på et bestemt hold hos en bestemt underviser.


Undervisning for let øvede og øvede

Er du mere vant med at spille eller synge, så frygt ej – der er også hold til dig! Vi har både fortsætterhold, hold for let øvede og avancerede hold for mere habile musikudøvere. Som det kan læses af kompetencelisten under ”Fagligt udbytte”, er der mange elementer i fælles undervisning, som ikke kan findes i soloundervisning. Og spiller du sammen med andre elever, der er på samme niveau som dig, kan I motivere hinanden til at blive endnu dygtigere. Se f.eks. vores sanghold for øvede i København nedenfor:


Sammenspil

Ønsker man at være med på et sammenspilshold, altså i et sammensat band, kan eleven udmelde dette til sin solo- eller holdunderviser, som dernæst kan afsøge mulighederne for at sammensætte et sammenspilshold.


Kreditering: Afsnittet er skrevet med inspiration fra ”Den musikalske gruppeundervisning” (Kandidatspeciale, C. Schultz)


Elevkommentarer

“Vi var rigtig glade for det og vi synes allesammen at børnene fik rigtig meget ud af det, og så var det rart for os forældre at det var nogle sjove lette lege vi nemt kunne lave alene med børnene også.”

Karen Rasmussen – Babyrytmik ved vores underviser Anna-Karina

Find et babyrytmikhold i nærheden af dig

 

“Det er et godt kursus. Man bliver bare sat ind i, hvad man skal kunne og hvad man skal øve sig i og forberede – og det fungerer!”

Kalle Walther – Forberedende kursus til Musikvidenskab ved vores underviser Ditte

Find et hold i nærheden af dig