Erfaringer fra en upcoming musiker – Sådan booker du den første koncert.

Hvordan får et band hul på bylden, når de skal ud og spille den første koncert. Det giver musiker Simon Skaarup Axelsen sit bud på.

Som nystartet band eller soloartist kan det være svært at finde ud af, hvor man skal starte, når man gerne vil ud og spille koncert. Man skal være villig til at arbejde hårdt, både i og uden for øvelokalet. Man skal kunne sælge sig selv og sin musik. Vi har interviewet musiker Simon Skaarup Axelsen, som er frontmand i indiepopprojektet Eye Win Hoe og bosat i Aarhus.

I 2017 udgav han med Eye Win Hoe EP’en “Rowena”. De har siden spillet på mindre spillesteder rundt omkring i landet såvel som til større arrangementer, heriblandt Alive Festival, SPOT Festival og Danmarks Største Fredagsbar. På baggrund af egne erfaringer fortæller Axelsen her lidt om, hvilke udfordringer man kan møde som nystartet musiker i Danmark. Samtidig giver han tips til, hvordan man kan overkomme dem.

Booking af de første koncerter:

Når man som band eller soloartist føler, at man har lagt tid nok i øvelokalet og er klar til at komme ud og spille foran et publikum, er næste skridt at booke den første koncert.

Men det kan være svært at finde ud af, hvor man skal starte: Skal man spille på et lokalt spillested eller den lokale café. Skal man opsøge de små festivaler, eller skal man i stedet starte med at melde sig til talentkonkurrencer? Her foreslår Axelsen, at man først og fremmest undersøger mulighederne i den by, man bor i:

– Det kan være en musikskole, der holder en minifestival. Det kan også være til by-night-arrangementer på strøget. I Thisted, hvor jeg kommer fra, er der f.eks. torvedage om sommeren, hvor der er gode muligheder for at komme og spille.

Han fortsætter:

– Er man i de lidt større byer, er der også gode chancer for at komme til at spille på mindre spillesteder. Her i Aarhus finder man f.eks. Fatter Eskil og Headquarters. Og hvis man er lidt mere etableret, er der faktisk en del spillesteder, som kan være interesserede i upcoming musikere.

Den første koncert

Når tiden er kommet til at spille den første koncert, er det vigtigt at danne sig en forståelse af, hvordan det er at spille foran et publikum. Der er stor forskel på at stå i øvelokalet og rocke igennem kun omgivet af velkendte ansigter og på at levere en sammenhængende performance i spotlyset foran fremmede mennesker.

For nogle musikere kommer det mere naturligt end for andre, men det vigtigste er, at man forbereder sig på situationen, så man bedst muligt kan nyde oplevelsen. Det giver altså mening at starte i det små, så man kan fokusere på musikken og ikke bliver overvældet af situationen.

Eye Win Hoe Live

Opsøg de små scener i starten

Derfor er det i starten en god idé at opsøge små scener, hvor man kan prøve sit materiale af. Er man studerende, er der i mange tilfælde også mulighed for at spille til forskellige arrangementer på uddannelsesinstitutionerne såsom til åbent hus, fester, fredagsbarer osv. Det udgør et trygt miljø, hvor man kan få konstruktiv kritik fra sine venner og medstuderende. Her siger Axelsen:

– Jeg tænker, at det for mange føles mere trygt at spille for et mindre publikum, også fordi det her er nemmere at læse folks reaktioner, så man kan se, hvad der fungerer og ikke fungerer.

Han tilføjer dog også, at netop det sidste forhold samtidig kan gøre det mere intimiderende at spille for en mindre forsamling. Uanset hvad er det sjovt at spille på de små spillesteder, fordi man nemmere får fornemmelsen af, at der er fuldt hus.

Konkurrencer er et godt sted at få erfaring

Har man i forvejen nogen erfaring med at spille live, f.eks. fra efterskole-, højskole- eller gymnasiearrangementer, kan man måske bedre overskue et lidt større publikum. I et sådant tilfælde kan man opsøge lokale festivaler og bandkonkurrencer, hvor publikummet som regel er større. I bandkonkurrencer er der for det meste også mulighed for at vinde en plads til et større livearrangement. Vinder man, har man dermed automatisk arrangeret sig endnu en koncert.

Gør det nemt for bookeren

Langt de fleste spillesteder og festivaler har en bookingmail, man kan skrive til, hvis man har lyst til at komme og spille. Når man skriver, er det vigtigt at gøre klart, hvad man kan tilbyde spillestedet, og man skal derfor have formuleret en slags salgstale. Det handler generelt om at gøre det nemt for bookeren:

– Måden at få en fod indenfor hos dem vil ofte være at kunne sælge et koncept eller en hel aften, fortæller Simon og fortsætter:
– Måske hvis man er to, tre eller fire bands. Så ved spillestedets booker, at de kan fylde en hel aften ud med musik, og så vil det typisk være de enkelte bands, der står for PR delen – Det er altså bandet selv, der skal sørge for at hive folk derned. Spillestederne kan godt lave en plakat med bandnavne, men hvis folk ikke ved, hvem de er, kommer de ikke. Generelt er det et godt råd at trække på netværket.

Læs også:

Han fortæller også, at man kan gøre det samme med opvarmningsjobs:

– Hvis der er et band på plakaten, man godt selv kan lide, og som stilmæssigt spiller nogenlunde samme type musik som én selv, kan det være en god idé at kontakte spillestedets booker og sælge dem idéen om, at man skal have lov at varme op. På den måde gør man selv lidt af fodarbejdet.  

Man kan også gøre det nemt for bookerne ved at samle al information i samme dokument:

– Aldrig link videre til andet end selve ens musik. Det handler om at sælge sig selv og at samle al sin information i en overskuelig og hurtigt læst tekst. Lav eventuelt en A4 side med logo og billeder af bandet, en beskrivelse af musikken, kontaktoplysninger og links til musikken. Har man en liveoptagelse fra en koncert eller en optagelse fra øvelokalet, er den en god idé at have med. Det er jo netop liveoplevelsen spillestedet skal købe. 

Overvejelser i forhold til de første koncerter:

Der er flere ting, som er gode at have in mente, når man skal ud og spille koncerter.

Rejsen

Hvis ikke jobbet er betalt, hvor langt er man så villig til at rejse for at få lov til at spille for en håndfuld mennesker? Hvis det bare er en bustur til nabobyen, kan man måske nemt overkomme det. Men er det en længere rejse, skal man forholde sig til, om det økonomisk og tidsmæssigt er værd at tage turen. Nogle spillesteder og festivaler tilbyder at betale for rejsen. Det gør ofte spillejobbet mere attraktivt.

Som musiker yder man en service og et produkt på lige fod med en række andre håndværk. Man er derfor i sin gode ret til at forlange betaling. For nye bands kan det imidlertid være svært at forhandle sig til store lønninger, men man kan i det mindste starte med at få transport og forplejning dækket.

Baggear?

Det er de færreste helt nystartede musikere og bands, der har professionelt baggear som f.eks. PA-anlæg, mixer og monitor til rådighed ved den første koncert. De fleste har formentligt blot de instrumenter, de selv har medbragt. Derfor er det også vigtigt at vide, hvad bandet selv skal sørge for, og hvad man kan lade stå derhjemme.

– Flere og flere bliver opmærksomme på, at det kan være svært for upcoming bands af finde jobs, siger Axelsen og fortsætter:

– Jeg ser mere og mere, at både festivaler og spillesteder lancerer koncepter i forhold til upcoming kunstnere. Der er måske en lille scene på en festival, hvor man kan komme og spille. Mange steder stiller faktisk baggear til rådighed. Det gør det nemmere, især for nye, mindre bands at komme ud og spille.

Med andre ord skal man huske at spørge spillestedet, om man selv skal medbringe forstærkere. Er der eksempelvis et delt trommesæt, hvis flere bands spiller samme aften.

Tjekliste: Koncerter

Der er mange ting, man skal huske at have med, når man skal spille koncert. Derfor har vi lavet en lille tjekliste til koncerter:

  • Instrumenter: Det virker måske meget banalt, men uden mikrofon og instrumenter kommer der ikke meget lyd ud af anlægget.
  • Ekstra strenge / trommestikker / plektre: Det er ikke til at vide, hvornår noget knækker eller springer. Hvis noget nemt kan gå i stykker, er det en fordel at medbringe ekstra.
  • Ørepropper: Mange bands spiller højt. Meget højt. Det kan være sjovt, men det er ikke sjovt at miste hørelsen eller få tinnitus. Husk derfor ørepropper, både i øvelokalet og til koncerter.
  • Kabler: Det er ikke sikkert, at der er kabler til rådighed på scenen, så sørg for selv at have nok med. De må gerne være lange, så man frit kan bevæge sig rundt.
  • Sætliste: Det gør oplevelsen bedre for publikum og for bandet, hvis der er styr på rækkefølgen af sangene. Lav en sætliste inden koncerten og øv den igennem i øvelokalet.
1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan måske også lide