Barbershop - Historisk baggrund og grundlæggende teori

Barbershop er vokalmusik, som stammer fra1800-tallets USA, hvor det raceadskilte amerikanske samfund forbød afro-amerikanere at gå i teatret eller til koncerter. At synge barbershop blev derfor en kilde til underholdning og tidsfordriv i de afro-amerikanske hjem.

Barbershop synges primært af fire mænd, som har hver sin stemmetype: tenor, lead, baryton og bas.

Genren låner harmonier fra gospel og er karakteriseret ved, at sangene oftest er baseret på gamle jazzstandarder med tætbeliggende harmonier, der tager udgangspunkt i jazzharmonikken. Navnligt er dominant-7’er akkorder en meget dominerende akkordtype i stilen – i et rigtigt barbershoparrangement er 35% af akkorderne dominant-7’ere.


Sheetmusic showing II-V-I in C major

Her ses en II-V-I-kadence i C-dur. Det er særligt den anden akkord (G7), der kendetegner barbershopgenren.
 

Den barbershopmusik man hører i dag er meget forskellig fra den første udgave af barbershop. Som så mange andre musikgenrer, har barbershoppen over tid udviklet sig fra at være bestående af simpel jazzharmonik til at inkludere mere komplekse klange.

 

Forskellige typer af barbershop

Barbershop Harmony Society, som står for at beskytte og vedligeholde barbershoptraditionen, nedsatte i 1940 regler for, hvad der er barbershop, og hvordan man holder konkurrencer i barbershopsang – både for kvartetter og for kor.

Gennem dette regelsæt kan der siges at have opstået to forskellige typer af barbershop – contestable songs, altså sange tilladt til konkurrence, og showtunes, der ikke opfylder de officielle krav, men som stadig bærer præg af barbershoppens fundamentale traditioner.

Når folk hører ordet ”barbershop”, så tænker de fleste på mænd i stråhatte med bolchefarvet tøj. Men der er sket en del siden da: det er i dag sjældent, at barbershopppere ifører sig den traditionelle uniform.

 

Stemmetyper

En barbershopkvartet består af fire stemmetyper:

Tenor
På den øverste etage finder man tenoren. Han synger lyst og let, og ligger, for det meste af tiden, i det stemmeleje som altstemmen befinder sig godt i (altså ret lyst). Falsetten og mix-voice er kendetegnende, og tenorstemmen fungerer oftest som en overstemme til melodien.

Lead
I midten huserer leaden. Det er ham, der ’leder’ de andre, og han har derfor melodien langt det meste af tiden. I barbershopsang er det vigtigt, at man altid kan høre melodien i sangen, og derfor er det leaden, der oftest bestemmer dynamik og frasering.

Baryton
Barytonstemmen bliver af nogle barbershoppere beskrevet som ”ninjaen”. Grunden til det er, at hans job går ud på at udfylde de manglende akkordtoner, som hverken er taget af bassen, leaden eller tenoren.

Bas 
I bunden brummer bassen. Han synger de dybeste toner og er med til at skabe fundamentet i harmonierne, som de andre lægger sig oven på.

Tilsammen kan de fire stemmetyper skabe en kvartet, som kan synge et utal af traditionelle barbershopsange.
 

Barbershop for alle

Barbershop er en sport for mange, og der er årlige nordiske, europæiske og internationale mesterskaber, som man kan deltage i på lige fod med andre entusiastiske barbershopsangere.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan synge barbershop for hyggens skyld – til den lejlighed har Barbershop Harmony Society lavet en sangbog, ”The Barberpole Cat Programme”, hvis formål er at indvie nysgerrige sangere i, hvad barbershop er.
 

Få undervisning i dit instrument

Ønsker du at få undervisning af en dygtig underviser med relevant uddannelse og flere års erfaring, så tilbyder Musikundervisning.dk undervisning i dit instrument flere steder i landet. Du kan her se hvor du blandt andet har mulighed for at få undervisning:

Artiklen er skrevet af mændene fra en af Danmarks førende barbershopkvartetter, husAar. Læs mere om Anders Sørensen, Yngve Lyngsø, Jonas Rasmussen og Søren Detlefsen og deres virke lige her: https://www.facebook.com/husaar/
 

husAar, SNOBS 2018